Ziyaeddin GÜREL
Makine Mühendisi

Rezonsans Nedir? Örneklerle Anlatım (Videolu Anlatım)

Merhaba arkadaşlar, bugün sizlerle rezonans nedir konusunu anlatmaya çalışacağım.
Rezonans nedir? Hangi durumlarda rezonans olayı gerçekleşir? Rezonans olayı olmaması için neler yapılması gerekir bunlardan bahsedeceğim.

 

 

Her cisim aslında küçük küçük atomlardan meydana gelmişlerdir. Bu durum her tür maddede bulunmaktadır. Çünkü tüm maddelerin temeli küçük küçük atom ve atom altı parçacıklar olmaktadır. Bu nedenle pek çok kişinin her siyasının atomlardan olması oldukça normal olmaktadır. Bu her atom parçasının bir tür titreşim ve bir tür frekansı bulunmaktadır. Frekans bir cismin saniyede yapmışı olduğu titreşim miktarı olmaktır.

Bu titremiler eğer ki belirli düzeylerde olur ise ve bu başka cisimler ile aynı frekansta olur ise büyük tepkimler olabilmektedir. Bu durumun en belirgin özelliği ikinci dünya savaşı yıllarını başında olmuştur. Alman kuvvetleri planyaya çıkartma yaptıkları sırada batı koluna saldırmışlardır. Polonya ülkesinin doğu koluna da Rusya saldırılmıştır. Yani ikinci dünya savaşınsın ortak çıkaran bu iki kuvvet Polonya’nın ortasında buluşmak için anlaşmışlar ve bölüşme planlarını uygulamışlardır.

 

Örneğin: Bir araba düşünün. Ve bu araba çalışmıyor vaziyette olsun diyelim. Bu araçta ki her bir mekanizmanın belirli bir frekans değerleri mevcuttur. Bir arabanın başlangıç motorunun devir sayısı ise ortalama 800 devirdir. Yani kontağı çalıştırdığınızda, motorun devir sayısı 0 dan 800 e yükselmektedir. Gaza bastığınızda arabanın son deviri 8000 lere kadar çıktığını kabul edelim. Arabanın her parçasının frekans değerlerini ya 800 ün altında tutmamız gerekmektedir. Ya da 8000 in üzerinde tutmamız lazım ki arabanın devir sayısı arabanın parçalarının frekans değerini yakalayıp titreme yapmasın. Genellikle bu frenas değeri 800 ün altına tutulur. Çünkü parça frekans değeri 8000 in üzerinde tutulması çok zor bir olaydır.

Şimdi gelelim araba ilk çalıştığında neden titrer? Arabanın kontağını çalıştırdığınız da motorun frekans değeri 0 dan 800 e yükseliyor. Ve arabanın parçalarının frekans değeri 500 kabul edelim. Arabanın deviri 0 dan 800 e gelene kadar 500 değerini yakaladığı an araba titreşmeye başlar. Bu olaya rezonans olayı ( doğal frekans ) nedir.

Peki araçlar eskidikçe neden vites topuzu titreleme başlar? Her parçanın içerisinde iki plaka arasında bir örgüleme söz konusudur. Bu örgüleme olabildiğince boşluklu yapıya sahiptir ki frekansı düşük tutalım. Araçlar eskidikçe o orgüler kırılır veya içerisine pislik dolmaya başlar. Bu yüzden o parçaların frekans değerleri artar ve araç titreşmeye başlar.
Not: Bu sadece 1 sebebi, farklı sebeplerden araç titreyebilir.

 

Bir başka Örneğe bakacak olursak ki bu olay tarihte yaşanmıştır. ABD’nin Tacoma eyaletinde yapılan köprü yapıldığı dönemde dünyanın en büyük açıklıklı üçüncü köprüsü özelliğini taşımakta idi. 1940 yılı şartları ve teknolojisi ile inşa edilen bu köprünün uzunluğu 1524 metreydi. Fakat böylesine devasa bir köprünün ayaklar arası açıklığı 853 metre iken genişliği sadece 11.9 metreydi. Kablo asma sistem olarak inşa edilen Washington’daki bu köprü 6.4 milyon dolara mal olduğu gibi, yapılış itibari ile bir çok statik sorunla karşı karşıya idi.

 

Teorik bilgileri geçelim. Peki bu köprü neden yıkıldı? Bir yere köprü yapılırken hava şartlarına bakılır. Rüzgarında bir frekans değer vardır. Köprünün yapılacağı kesimde ki rüzgarın 10 yıllık frekans değerleri alınır. Rapor edilir ondan sonra köprü yapımında kullanılacak malzemeler, malzemenin frekans değerleri ölçülür ve rüzgarın frekans değerlerinden ççok daha farklı malzemelerin frekans değerleri kullanılır. Buraya kadar sorun yok. Varsa da bana iletişim kısmından ulaşabilir soru sorabilirsiniz. Zira cevaplayamayacağım soru yoktur. Bilmiyorsan, bilmiyorum derim. Sonuçta Bilmiyorum da bir cevaptır 🙂

7 kasım 1940 tarihinde oluşan rüzgarın frekans değeri köprünün frekans değerini yakalamıştır. Ve video da da izlediğiniz şekilde rezonans diğer adı ile doğal frekans gerçekleşir ve köprü yüksek titreşimden kaynaklı yıkılır. Köprüyü yapan ustalar mühendislere çok küfür etmiştir sonuçta orda bir emek yatıyor. Bu sebeple Mühendislikte Hata yoktur diyor makaleye son bulduruyorum.

Herhangi bir sorunuz olursa İletişim kısmından veya [email protected] adresine e-posta gönderebilirsiniz.

Share

Bu Makaleleri de Sevebilirsiniz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x