Ziyaeddin GÜREL
Makine Mühendisi

Yatak Sarması Nedir?

Merhaba arkadaşlar, Ne dedim, Bu bölümünde sıkça duyduğumuz yatak sarması, motor kitlenmesi gibi şeyler nedir, Hangi durumlarda meydana gelir bunlardan bahsedeceğim.

 

Öncelikle yatak lama dediğimiz şey makine mühendisine sıkça kullanılan bir terimdir.

Dönem bir şarj. Milli gibi bir obje varsa ve bunu sabitlenmesi gerekiyorsa, bu iki metal parti birbirine sürtmesini, yataklarını ve genellikle de yağlanarak sürtünme daha da azaltıldı.

Motorlarımız da da aynı durum geçerli. Motor çalışırken piston la bir yer kolları doğrudan krank miline bağlıdır ve kırat mini kendi etrafında döndürürken diyen kolları da krank miline bağlandığı yerde sürekli olarak döner. Ve doğal olarak bu dönem parçaların yasaklanması gerekir. Aksi takdirde iki metal parti sürekli birbirine sürtünerek bir de aşındırır. Bunun olmaması için de yatak dediğimiz parça kullanılıyor.

Motorlarında ek çeşit yatak olur. Birincisi, krank milini motor bloğuna bağlayan yerlerdeki de taklar, ikincisi de az önce bahsettiğim gibi diğer kollarını krank miline bağlayan yataklar dır. Bu parçalar genellikle çelik alüminyum alaşımlarından oluşabiliyor. Bazen bakır gibi farklı materyallerde eklenebiliyor ve motorun, yağlama sistemine baktığımız zaman bu yatakların içinde sürekli olarak ya gönderiliyor. Sadece pist onlara ve kan miline gitmiyor. Ya bu yatakların içine de giriyor ve burada ince bir film şeridi oluşturarak iki metalin birbirine sürtünmeden dönmesini sağlıyor. Gel yatakla krank mili arasında aslında ufak bir boşluk var, Böyle çok mikron seviyesinde ve burada iki metal birbirine değmeden düzgün bir şekilde dönebiliyor. Tabi ki burada önemli parametrelerden bir tanesi de bu. Aradaki boşluğu çok iyi ayarlanmış olması lazım. Genellikle ve eğer diye takma ve bir şekilde ya ulaşmazsa bu sefer bu durum tamamen ortadan kalkıyor. Yatak ve krank mili sürekli birbiri üstünde dönüp birbirini yemeye başlıyor. Motor sökülüp bu yataklara baktığınız zaman zaten üstünde çizikleri görürsünüz. Orada homojen olmayan bir dağılım vardı. Faktörlerden aşıldığında çok net bir şekilde görebilirsiniz. Bu durum genellikle çok uzun süre ya değiştirilmeyen motorlarda görülebiliyor. Çünkü kullanıldıkça motoruyla özelliğini kaybediyor. Kış kanlı değişiyor, Visoko sitesi değişiyor, bu yüzden de bu zaten çok inecek. Olay yerlere girmesi zorlaşıyor ve o koruyucu film tabakası oluşturamadığını savunan yatakla aşılmaya başlıyor. Ve bazen çok kalitesi, ziya filtresi kullananlar oluyor ve bu yan stresi parçalanıyor. Hatta geçen gün instagram’da bir paylaşım yaptık. Orada benim arabayı bakıma götürdüm. Zaman başka bir arabadan çıkan yağ filtresini gösteriler paramparça olmuştu. Bu gibi durumlarda böyle çok kalitesiz ürünler kullandığınız zaman uyan filtresi parçalayıp zaten çok küçük olan yatak yağlama yerlerine kaçıp yalımın önünü kesebiliyor orayı tıkıyor ve artık yağlama olmuyor ya da yağ kumpasında bir sıkıntı olması gibi durumlarda bu soruna genellikle karşılaşılır. Bunun bir sonraki aşamasında yatak sesi dediğim ses gelmeye başlar. Kırarak Milli ile yatak arasındaki boşluk biraz fazla olduğu zaman artık krank mili içeride yavaş yavaş hareket etmeye başlar. Motor zaten sürekli basınç altında ve kırk mille döndüğü için böyle bir boşluk oluştu. Zaman krank mili, o yeter sürekli tık tık tık tık diye çarpacaktır ve bu sesi dışarıda ve artık lı duyabilirsiniz. 

 

Evet, eğer bu yatak sesini duyuyorsanız, artık motorda birşeyler yanlış gitmeye başlamıştır ve bir an önce müdahale edilmesi gerekir. Bundan bir sonraki aşamada artık yatak sesinden de öteye gidip partisi var, iyi de birbiri üstünde sürdürüyorsa hiç yağlama yoksa ortaya çok yüksek bir sıcaklık çıkar. Parti var sürdüğüne sütüne ısınır ve en sonunda kırarak mealiyle. Yatak birbirine sanki kaynaklanmış gibi yapışıp kalır. Bu durmadan motor kitlenmesi diyoruz. Çünkü artık normal bildiğimiz kaynaklanmış gibi olduğu için motor dönemez hale gelir.

Eğer böyle bir şey yaşadıysanız, yatak sesi duyuyorsanız yerde motor kitlerinde ise otur artık çalıştırmaya sakın çalışmayın. Hemen bir çekiciye koyun. Yetkili servise ya da sanayi götürün. Özellikle motor bu şekilde kitlendi ise krank milinin diğer parçaların yatakların söküm işlem görmesi gerekiyor. Bu durum biraz pahalıya patlayacaktır ama eşim başındaysanız çok az yatak sesi duyuyorsanız sadece yatakları değiştirerek bu durumdan kurtulma ihtimaliniz yüksek. Bu da ileride oluşabilecek daha büyük sorunların önüne geçip daha ucuza kurtulmanın sağlayacaktır. Otomobillerde, motorlarda çıkabilecek sorunlarla ilgili daha fazla şey öğrenmek istiyorsanız sahip kişilik iyi.

 

Share

Bu Makaleleri de Sevebilirsiniz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x